miercuri, 4 ianuarie 2012

Rolul si importanta Mediul educaţional - Centrele de activitate, Orarul ilustrat, Regulile clasei/grupei,Calendarul naturii şi Jurnalul grupei

In grădiniţă, spaţiul este special amenajat pentru copii , astfel încât aceştia să poată desfăşura activităţi potrivite dezvoltării individuale.
Copiii învaţă prin joc ,iar invăţarea eficientă depinde de mediul învăţării. Reuşita desfăşurării jocurilor şi a activităţilor didactice este influenţat în mare măsură de modul în care este organizat şi conceput mediul educaţional. Un mediu eficient este acela care favorizeaza învăţarea , îi stimulează pe copii şi îi invită la acţiune. . De aceea educatoarea va acorda o atenţie deosebită organizării spaţiului în centre ca: Biblioteca, Colţul căsuţei/Joc de rol, Construcţii, Ştiinţă, Arte, Nisip şi apă şi altele. Organizarea acestor centre se va face ţinând cont de resursele materiale, de spaţiu şi de nivelul de vârstă al copiilor. In funcţie de spaţiul disponibil, sectorizarea sălii de grupă poate cuprinde toate centrele sau cel puţin două dintre ele .
Spaţiul avut la dispoziţie în sala de grupă în care ne desfăşurăm activitatea ne-a permis să amenajăm patru centre de activitate :Biblioteca, Ştiinţă, Artă, Construcţii. Am urmărit ca la fiecare centru , prin propunerile de joc oferite, să dăm ocazii permanete de experimentare şi învăţare ,care să stimuleze dezvoltarea copiilor. Astfel căutăm să punem la dispoziţia copiilor materiale atractive, variate care să le stimuleze interesul pentru cunoaştere şi să faciliteze achiziţionarea de noi cunoştinţe. Aceste centre sunt completate periodic cu materiale noi,alese atent în strânsă corelaţie cu tema abordată. De cele mai multe ori acestea fiind prezentate sub formă de surpriză cu scopul de a spori interesul şi curiozitatea pentru tema abordată.
Fiecărui centru l-am marcat prin simboluri ,ca să poată fi recunoscut cu uşurinţă de către copii,astfel aceştia ştiu unde anume îşi doresc să lucreze şi ce materiale vor folosi la centru respectiv.
Amenajarea spaţiului educaţional pe centre ne-a oferă posibilitatea să observăm mai bine copii,în interacţiunea lor cu materialele puse la dispoziţie, dar şi cu ceilaţi copii din grupă.
Faptul că preşcolarii au avut libertatea de a alege centrul la care vor să lucreze ,interacţiunile care apar între copii în timpul jocului , creează copiilor independeţă , încredere în forţele proprii şi în acelaşi timp se trezeşte interesul manifestat pentru o arie sau alta şi posibilitatea satisfacerii lor.
Astfel că,în funcţie de nivelul, ritmul şi stilul său de învăţare şi dezvoltare, copiii în cadrul centrelor au posibilitatea să-şi antreneze capacităţile şi competenţele care să le asigure independenţa şi construcţia ascendentă a personalităţii.
Orarul grupei ocupă un loc deosebit de important în sala de grupă ,acesta este realizat de către educatoare ,la grupele mici, iar la grupele mari acesta poate fi confecţionat şi cu ajutorul copiilor ,prezentat într-o formă atractivă şi sugestivă , constituie un suport educativ care îi ajută pe copii să înţeleagă ce activităţi vor desfăşura .
Având în vedere că noul curriculum pentru învăţământul preşcolar nu mai impune orar, educatoarea are libertatea de a planifica activităţile zilnice fără să existe o ordine prestabilită, dar respectând curba de efort şi particularităţile de vârstă şi individuale ale copiilor cu care lucrează .
În sala noastră de grupă orarul este afişat la panou pe care se află cinci frunze mari,iar pe fiecare frunză sunt afişate imagini care sugerează categoriile de activităţi abordate la grupă.
La loc vizibil în sala de grupă sunt afişate Regulile grupei , sunt stabilite de educatoare şi prezentate copiilor la începutul anul şcolar. Acestea sunt prezentate în imagini sugestiveşi sunt expuse la loc vizibil, astfel încât să fie ,citite”cu uşurinţă de preşcolari,ele reprezintă tot atâtea situaţii de învăţare care prin interiorizare conduc la formarea unor deprinderi.
Ele sunt reamintite de către educatoare ori de câte ori sunt încalcate.de asemeni în aceste situaţii copilul /copii care le-au încălcat sunt puşi în situaţia de apreciza regula încălcată şi de a identifica imaginea care sugereaza această regulă,dar şi consecinţele încălcării ei.Aceste reguli îi ajută pe copii sădevină conştienţi de faptele şi compotrtamentul lor,şi conduc la formarea unor deprinderi.
În cadul unor poveşti la activităţile de educarea limbajului sau educaţie pentru societate ,copii recunosc în comportamentul personajelor aspete pe care le regasesc şi în regulile grupei, astfel ei sunt pusi în situaţia de a face asocieri cu acestea.
Calendarul naturii fie că este confecţionat de către educatoare,fie că este achiziţionat din comerţ el conţine cartonaşe, jetoane, diferite imagini adecvate temei / momentului / anotimpului.
Acesta este completat zilnic, cu data, ziua, luna, anul, aspecte caracteristice, starea vremii,precum şi cu algerea copilului îmbracat adecvat anotimpului şi stării vremii.
Astfel în fiecare zi, în cadrul întâlnirii de dimineaţă, copiii sunt antrenaţi în discuţii despre despre anotimpul în care se află ,despre vremea din ziua respectivă, , despre zilele săptămânii şi lunile anului şi nu în ultimă instanţă despre anul în care se află,pentru fiecare copilul alege jetonul potrivit răspunsurilor date. Astfel treptat ei ajung să-şi însuşească zilele săptămânii, în timp ei remarcând amănunte de genul ,,zilele când venim la grădiniţă”, ,,zilele când stăm acasă”, ajungând să înveţe şi cifrele fără ca aceste lucruri să şi le propună în mod deliberat.
Jurnalul grupei este documentul în care sunt consemnate evenimente sau activităţi deosebite care i-au marcat pe cei mici. Acesta poate fi completat atât de către educatoare , cât şi de preşcolari, care pot desena sau lipi elemente sugestive ale evenimentului care i-a impresionat. La grupele mai mici educatoarea consemnează în jurnal evenimente semnificative care i-au marcat pe cei mici. De exemplu: prima ninsoare, primul spectacol de teatru de păpuşi , ziua de naştere a unui coleg, serbarea de Craciun, mărţişorul, ziua mamei etc.

Bibliografie
Goncea, E., Ruiu, G., Breben, S., Activităţi bazate pe inteligenţe multiple, Editura Reprograph, 2002
www.scribd - Colceriu L. - Metodica predarii activitatilor instructive educative in gradinita de copii – Detalierea temelor conform programei valabile din 2008

2 comentarii: